Doe van tijd tot tijd een
“veldtest” (probeer in te ademen bij dichte fles) om problemen vroegtijdig vast
te stellen en controleer of de tweede trap nog steeds gemakkelijk aan de slang
draait.
Druk de waterloosknop in
wanneer je de kraan van de duikfles open draait en laat hem dan langzaam weer
los. Dit reduceert de klap waarmee het ventiel op de zitting komt en je beperkt
daardoor slijtage (je kunt ook de inflatorknop van je jacket indrukken).
“Dagelijks” onderhoud: Spoelen met kraanwater.
Geen siliconenspray, zeep o.i.d. gebruiken. Het enige moment dat een automaat
met schoonmaakproducten in aanraking dient te komen is tijdens het jaarlijks
onderhoud.
Voorkom dat water in de
eerste trap komt. Droog de stofkap alvorens deze te plaatsen. Gebruik de
stofkap tijdens transport, maar verwijder deze wanneer de automaat voor korte
tijd wordt opgeslagen (dit om eventueel vocht in de eerste trap te laten
drogen) Plaats de stofkap wel weer bij langdurige opslag om te voorkomen dat er
stof en/of vochtige lucht in de automaat komt.
Druk tijdens het spoelen niet op de waterloosknop om te
voorkomen dat er water op verkeerde plaatsen komt.
Laat je automaat jaarlijks
servicen bij een erkend bedrijf. Een automaat die dagelijks wordt gebruikt moet
iedere 200 duiken een servicebeurt krijgen.
Maak met name een
kunststof tweede trap niet vaker open dan nodig is. Een beschadigde
schroefdraad betekent het einde van je tweede trap.
Probeer nooit zelf een
automaat te repareren of te servicen, zonder te beschikken over het juiste
gereedschap, de juiste onderdelen en de juiste opleiding.